Vergeten Klassiekers

Het thema van InterClassics Maastricht is dit jaar “Forgotten Classics”, oftewel vergeten klassiekers. Er is voor deze naam gekozen omdat het evenement dit jaar draait om auto´s die allang niet meer gemaakt worden en dus eigenlijk ook niet meer bestaan. Ondanks dat ze door de liefhebbers nooit vergeten zullen worden, weet het grote publiek vaak niet meer van het bestaan van de modellen af. Er worden in totaal 25 vergeten klassiekers getoond tijdens InterClassics Maastricht, waaronder een aantal modellen die we hieronder toelichten. Deze lijst is echter nog lang niet compleet, dus het loont zeker om naar Maastricht te gaan.

Talbot Lago

Dit model kwam van automaker Talbot die vanaf 1916 vanuit de omgeving van Parijs actief was. Het bedrijf was opgericht door Alexandre Darracq, die het oorspronkelijk zijn eigen achternaam gaf. In 1922 werd de naam door nieuwe eigenaars veranderd naar Talbot. Toen Tony Lago werd aangetrokken als ingenieur ontwikkelde hij het Talbot Lago model dat in de eerste versie van 1935 tot 1940 geproduceerd werd. Na de Tweede Wereldoorlog bleef het model ongekend populair. Totdat de heer Lago het bedrijf in 1959 verliet en het bedrijf de capaciteit niet meer had om de Talbot Lago te blijven leveren.

Hispano Suiza

Deze autofabrikant, waarvan de naam Spaans Zwitsers betekent, is in 1904 in Barcelona opgericht. Het staat bekend om de vooroorlogse luxewagens en vliegtuigmotoren. De oprichter, Emilio de la Cuadra, ontmoette de Zwitserse ingenieur Marc Birkgt in Parijs en nam hem direct aan om voor hem te komen werken. Dit verklaart de naam van het bedrijf. Tijdens de Eerste Wereldoorlog hield Hispano Suiza zich vooral bezig met het produceren van vliegtuigmotoren. Na de oorlog, ging het bedrijf weer terug naar zijn roots, het produceren van auto´s. Dit werd volgehouden tot na de Tweede Wereldoorlog.

Pegaso

Pegaso was een Spaanse fabrikant van trucks, tractors en soortgelijke wagens, maar het meest interessant vinden wij de sportwagens die tijdelijk geproduceerd werden. Deze modellen werden allen in de jaren 50 gebouwd en liepen erg voor op hun tijd. Ze konden wel 249 km per uur halen en dat was in die tijd erg snel. Nu overigens nog, maar er zijn inmiddels meerdere modellen die ze kunnen inhalen. Dit is dus zeker een model dat thuishoort op een beurs voor oldtimers en wij kunnen alvast niet wachten om de wagen te zien.

Spyker

Natuurlijk kan moet er ook een Nederlands merk tussen al deze spectaculaire oldtimers zitten. Het merk is in 1880, door de gebroeders Spijker, opgericht in Hilversum. Tot 1926 zijn er ongeveer 2.000 auto´s geproduceerd toen het merk uieindelijk door zijn geld heen was. Dit ondanks verschillende faillissementen en overnames. Des te frappant is het dat de wagens nu zo waardevol zijn als klassiekers. In 1999 is er zelfs een nieuw bedrijf opgezet, Spyker Cars, dat overigens niets van doen heeft met het originele Spyker. De nieuwe eigenaren wilden de naam opkopen omdat er zo´n goede associatie bij hoorde. Je weet wat er altijd gezegd wordt: If it ain`t Dutch, it ain´t much!