Verkoopwonder

De Corolla van Toyota staat te boek als meest verkochte auto ter wereld met ruim veertig miljoen exemplaren. Nou heeft de nieuwe generatie Corolla alleen de naam nog gemeen met de eerste, terwijl de nummer vier op de lijst, de Volkswagen Kever met 21,5 miljoen exemplaren, veel meer zichzelf is gebleven. Om over nummer acht, de T-Model Ford met 16,5 miljoen exemplaren nog maar te zwijgen. Die is altijd zwart gebleven….

Door Jan-Erik Plettenburg

Toyota bracht de Corolla in 1966 op de markt. Het model droeg in belangrijke mate bij aan het succes van het merk. De auto werd al snel naar zeven landen geëxporteerd, waaronder Nederland. Drie jaar na de introductie verlieten zo’n 10.000 Corolla’s Japan; een jaar later lag dat aantal al op 20.000. De miljoenste Corolla werd in 1971 geëxporteerd. De typeaanduiding bestaat nog steeds, ook al wordt de Corolla niet meer in Nederland verkocht. Toyota produceert sinds 2013 inmiddels de elfde generatie. De Corolla 1200 De Luxe is van de derde generatie, waar Toyota in modeljaar 1975 mee op de markt kwam. De auto had standaard een radio, een sigarenaansteker, een dagteller en een wagenbreed tapijt. Hebbedingen waar de concurrentie een meerprijs voor rekende. Als ze het al konden leveren. Technisch waren de Japanse auto’s en dus ook deze Corolla niet verfijnd met onder meer een starre achteras, maar wel door en door betrouwbaar. 

Boekhouder
Chris van Beek is een overtuigd Toyota-rijder sinds hij in 1970 zijn eerste kocht: een Corona. Dat was in het jaar dat hij trouwde met zijn Riet. Hij had al diverse Fiats gereden en voor zijn trouwen een MG A Cabriolet, maar dat vond Riet niets. Riet heeft niet zo veel met auto’s; zij is van de lange wandelingen en het fietsen. Ook de Corolla 1200 De Luxe laat haar koud. Chris daarentegen koestert de auto, die nog van zijn vader is geweest. “Hij vertroetelt de auto nog meer dan mij”, zegt ze met een grote glimlach. Ondanks zijn voorliefde voor Toyota, waagde hij in de jaren tachtig de overstap naar een Nissan Stanza. Die auto moest al weer snel het veld ruimen voor weer een Toyota. Van Beek rijdt lang met zijn auto’s, zo lang dat zijn boekhouder meer dan eens aandrong om te investeren in een nieuw(er) exemplaar. De garage speelde er handig op in door, als de auto van Van Beek voor een onderhoudsbeurt moest achterblijven, een net iets luxer en jonger exemplaar als leenauto mee te geven. Dat was vaak het laatste zetje dat Van Beek nodig had om een andere Toyota aan te schaffen. 

Derde generatie
Elke laatste donderdag van augustus komt de Corolla van stal voor de oldtimerdag in het centrum van zijn woonplaats Voorthuizen. Ook de rit met senioren slaat hij nooit over. Vader Van Beek opende in 1937 een confectiezaak in Veenendaal, vlak voor de Tweede Wereldoorlog uitbrak verhuisde hij de zaak naar Voorthuizen. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer: zoon Mark met zijn vrouw Hiske. Chris kan zich de aanschaf in 1977 van de Corolla bij de garage Visser in Voorthuizen nog goed herinneren. Zijn vader zocht een auto voor zijn vrouw en Chris adviseerde –uiteraard- een Toyota. De Corolla was toen drie jaar oud en had pakweg 45 duizend kilometer ervaring. Nu staat de kilometerteller op ruim 71 duizend. 

Koe
Auto’s in die jaren waren amper tegen roest beschermd; een tectylbeurt bij aflevering behoorde tegen meerprijs tot de mogelijkheden. Deze Corolla heeft diverse tectylbeurten gehad, maar ondanks dat waren de voorschermen aan vervanging toe. Anderhalf jaar geleden zijn ze vervangen. Verder heeft de auto zo links en rechts randjes waar de tandafdrukken van het roetsduiveltje te zien zijn. Van Beek is voornemens om de randjes aan te pakken om te voorkomen dat de roestduivel doorbijt. Verder is de auto helemaal origineel op een hoorn na, om de bezoekers van de jaarlijkse oldtimerdag te vermaken met het geloei van een koe. De auto is door de roetsrandjes niet in concoursstaat. Het is een keurige auto, waaraan je kunt zien dat de familie Van Beek er zuinig op was en is. De auto is in een staat tussen 2 en 3, tussen origineel/gerestaureerd (nieuwe voorschermen en vers gespoten velgen) en goed. En dichter bij staat 2 dan bij staat 3. Dat maakt dat de auto volgens Vredestein-taxateur Huib Adolfs € 5.500,- waard is. Vanzelfsprekend is de auto voor Chris van Beek veel meer waard, eigenlijk is voor hem de waarde niet in geld uit te drukken…